RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 12. august 2012

En smakebit på søndag: Amuletten.


Svensk, dansk eller norsk blogger? Alle er velkomne til å delta(eller bare lese om man heller vil det) på denne ukentlige bloggutfordringen . Oppdag spennende bøker og finn nye bloggfavoritter.


I dag må jeg selvsagt starte posten med å gratulere de norske håndballjentene med OL-gull. Det var helt fantastisk at de klarte å reise seg etter en så dårlig start på mesterskapet.


Jeg fortsetter å jobbe med fordommene mine(les gjerne: Serieromaner = sex og søppel?) og forsøker meg herved på min tredje, norske serieroman for i år. Nå er det første bok i Krøniken om Ylva Alm, Amuletten, av Ida Sunniva Sandaas Skjelbakken. Grunnen til at jeg plutselig har så mange serieromaner for hånden er rett og slett fordi jeg fant ut av at det var flere som var lagt ut gratis(første bok i forskjellige serier) hos Digitalbok.no, da måtte jeg jo se om det var noe spennende blant alle de norske seriene.

Så langt har Amuletten vært underholdende. Handlingen er satt til Telemark i begynnelsen av 1700-tallet og vi har med hekser å gjøre! Magi, fantasi, hekser, troll og lignende er ofte en sikker vinner hos meg, men det gjenstår å se om jeg lar meg trollbinde av historien.

Forfatteren ser ut til å ha levd litt av et spennende liv, hun har arbeidet blant annet som livvakt og privatetterforsker, gått på karateskole i Japan, sittet et halvt år i fengsel i USA med mer. VG har skrevet om forfatteren her.


Bilde: Schibsted forlag.

Varsomt løftet hun det opp. Det så ut til å være laget av sølv og var blitt skjoldet av elde. Inskripsjonene som hun aldri hadde klart å tyde, fløt nå sammen som om de bare var tilfeldige hakk og avtrykk.

Hva leser du i dag?


Bli med på denne ukentlige utfordringen du ogsåhvordan delta på en "En smakebit på søndag"?
  • Skriv en bloggpost hvor du deler noen setninger fra boken du leser nå og alt annet du måtte ønske å si om boken(eller bøker ;)). OBS! Vennligst ingen spoilere. Legg inn linken til ditt innlegg her for å få besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere.
  • Twitrer du postene dine så bruk gjerne hastagen #smakebit.
  • Utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.  








 Om bloggeren

Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre.

Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning? Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

Til daglig er Mari småbarnsmor(kanskje kan hun kalles en mammablogger?) og ansatt på kontor i et elektrikerfirma.

21 kommentarer:

  1. eg har sett ylva alm, og fundert litt på den. er den virkelig sååå bra ? 1700 tallet er jo spennende ! hmmm digitalbok.no ? gratis ?
    alright :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker den så langt, mystikk og spenning :) Skader ikke å forsøke seg heller når det er gratis :)

      Slett
  2. Det låter ju spännande med en gratis bok. Kanske skulle man prova att läsa på norska :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør gjerne det, Monika. Det koster jo ingenting å forsøke seg :)

      Slett
  3. Den boken har jeg sett, og coveret er vakkert, =D Smakebiten hinter til at den er godt skrevet. Veldig Intresang smakebit denne gangen.

    Jeg leser akkurat nå The Immortal Rules, Julie Kagawa

    SvarSlett
    Svar
    1. Du leser en bok jeg er veldig nysgjerrig på, Sindre :) Jeg har lest en bok av forfatteren tidligere som dessverre ikke var for meg, så jeg er litt skeptisk til Immortal Rules.

      Slett
  4. Denne serien ble jeg litt nysgjerrig på, har hørt historien om forfatteren.Tror jeg må se litt nærmere på denne. Før leste jeg mye stjerneserie-bøker, og et par andre lignende serier.

    SvarSlett
  5. Lenge siden jeg leste en slik serie, men magi, fantasi, hekser og troll er alltid spennende så kanskje jeg skulle tittet nærmere på denne :)

    SvarSlett
  6. Takk for smakebit! Jeg er også veldig skeptisk til den type romaner, men kanskje jeg skulle ha sett nærmere på denne. Liker jo hekseri og mystikk og sånt ;)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Høres ut som en veldig spennende serie og som en veldig spennende forfatter!:) Har første boka i bokhylla, men jeg har så mange serier på gang at denne må nok vente litt. Skal da følge med her hvis du skal lese flere bøker i denne serien:) Takk for smakebiten og ha en riktig fin søndag!:)

    SvarSlett
  8. Ah. Søndag, kaffi og smakebitsurfing! Jeg har i grunnen aldri lest noen norske serieromaner, og haddde i grunnen ikke planer om det heller. Men søndager er virkelig ikke dagen å få en standard på, skal sjekke ut denne. Ha en fortsatt fin søndag! :)

    SvarSlett
  9. Det er lenge siden en romanserie fristet, men smakebiten og intervjuet med forfatteren gjør meg interessert. Takk for titten. :)

    SvarSlett
  10. Jeg leser lite serieromaner, men "magi, fantasi, hekser, troll og lignende" fascinerer meg og, så hvis du liker denne må jeg også kanskje ta en titt på den :-)

    SvarSlett
  11. Takker for smakebiten. Jeg har absolutt ingenting imot serieromaner. Dvs. det jeg har imot dem er vel mer min egen utålmodighet. Jeg liker best sånne serier når jeg har muligheten til å lese alle bøkene på en gang om jeg vil. "Amuletten" har jeg bare hørt mye positivt om så det er ikke umulig at jeg tar fatt en dag :) Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  12. Takk for smakebiten. Jeg har ikke egentlig noe forhold til serieromaner, men jeg tror jeg har to førstebøker liggende her et eller annet sted. Usikker på hvem... Ha en strålende dag videre! :)

    SvarSlett
  13. Spennende smakebit! Tenker at jeg må se litt nærmere på denne serien. Lenge siden sist jeg leste en ny. Beklager også at linken min ikke fikk noe bilde, noe gikk galt i opplastningen! Ha en fortsatt fin søndagskveld :)

    SvarSlett
  14. Henger meg på din gratulasjon til de norske gull-jentene! En utrolig spennende finale som fikk pulsen opp en del hakk! Veldig morsomt at du forsøker å utfordre egne fordommer ved å lese disse serieromanene. Selv har jeg ikke lest noen slike siden jeg slukte "Sagaen om Isfolket" for mange mange år siden. Fikk muligens en overdose dengang:)

    SvarSlett
  15. Tusen takk for fin smakebit og for arbeidet du gjør med søndagens smakebit! Dette er en av mine favorittutordringer - kjekt med alle bøkene som presenteres!
    Ønsker deg en glad dag!
    Klem fra Pia

    SvarSlett
  16. Takk for smakebit, og ikke minst tipset om gratis litteratur i form av serier! Sitter på ventegjerdet i forhold til å skaffe meg lesebrett, og venter vel egentlig på det optimale i forhold til å laste ned norsk litteratur.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  17. Dette høres spennende ut, og det er morsomt å høre at forfatteren har levd et ganske eventyrlig liv hun også! Jeg fikk dessverre ikke deltatt på smakebiten i går, men jeg får komme sterkere tilbake neste søndag :-) Ønsker deg en strålende uke, Mari!

    SvarSlett
  18. Takk for smakebiten! Høres spennendes ut :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.